maanantai 18. maaliskuuta 2013

Johdanto

Tervehdys vaan kaikille!

Se miksi halusin tämän blogin perustaa, johtuu ihan pelkästään siitä että sairastan vaikeaa Crohnin tautia ja olen totaalisen kyllästynyt siihen että kun suolistosairauksien tietoisuutta levitetään kansalle, niin kaikki lehtijutut on hirveän kaunisteltuja. Ymmärrettävää toisaalta, eihän kukaan halua lukea lehdistä karmaisevia veriripuli-tarinoita. MUTTA, ne lehtijutut ei anna oikeata kuvaa elämästä _vaikean_ Crohnin taudin kanssa. Lehtijutuissa aina muisteaan lopuksi mainita kuinka Crohnin tauti ei rajoita mitenkään normaalia elämää. Tässä vaiheessa mä saan yleensä sen hirveän mouhous-kohtauksen josta kärsii mun mies kun paasaan rajoitteista mitä tää tauti on mun elämään asettanut, ihan jokapäiväiseen elämään.

Mun ei ole tarkoitus pyöriä itsesäälissä, vaikka sitäkin varmasti välillä tapahtuu. Mä en halua säikäyttää ketään, mä haluan vaan antaa realistisen kuvan mitä tämän taudin kanssa eläminen voi pahimmillaan olla. Ja hei, mun sairaus ei varmasti ole edes pahin mahdollinen ja silti se vaikuttaa mun elämään aika paljon. Tiedän muutaman "kollegan" jolla sairaus on vielä pahempi kun mulla.

Tähän pieni tietoisku mikä on Crohnin tauti:

Crohnin tauti on krooninen, tulehduksellinen suolistosairaus,Se voi esiintyä missä tahansa ruoansulatuskanavan alueella, yleisimmin kuitenkin ohutsuolessa, varsinkin sen loppuosassa tai paksusuolessa. Tavallisimpia oireita ovat vatsakivut, ripuli, veriuloste, kuumeilu ja laihtuminen. Diagnoosi tehdään oireiden, tähystyksen ja koepalojen avulla. Sairautta hoidetaan lääkkeillä ja tarvittaessa leikkauksella.

 

Crohnin taudin kuvaus 

Crohnin tauti on pitkäaikaissairaus, jossa useimmilla oireettomat jaksot vuorottelevat aktiivisten vaiheiden kanssa. Tavallisimpia oireita ovat ripuli, vatsakivut, veriuloste, kuumeilu ja laihtuminen. Tauti voi esiintyä missä tahansa ruoansulatuskanavan alueella suusta peräaukkoon. Tyypillistä on tulehduksen esiintyminen paikotellen suolistossa niin että välillä voi olla terveitä alueita. Suurimmalla osalla potilaista Crohnin tauti paikallistuu ohutsuolen loppu-ja paksusuolen alkuosaan tai pelkästään ohutsuoleen tai paksusuoleen. Peräaukon haavaumat ja fistelit ovat yleisiä, mutta ylemmän mahasuolikanavan tulehtuminen on melko harvinaista.

Tautiin voi liittyä erilaisia komplikaatioita ja liitännäissairauksia. Diagnoosi tehdään oireiden, tähystyksen ja koepalojen avulla. Sairautta hoidetaan lääkkeillä ja tarvittaessa vaikeissa tapauksissa leikkauksella.Crohnin taudista ja colitis ulcerosasta eli haavaisesta paksusuolen tulehduksesta käytetään yhteisnimitystä tulehdukselliset suolistosairaudet eli IBD (Inflammatory Bowel Disease). 


(lähde: www.crohnjacolitis.fi )

En kauheasti lähde sekaantumaan Colitis Ulcerosaan, koska itselläni ei ole siitä kokemusta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti