maanantai 25. maaliskuuta 2013

Hyvä ruoka, parempi mieli?

Voi kun menisikin aina niin. Itselläni on ainakin hyvinkin kimurantti suhde ruokaan. Mua oikeastaan ahdistaa lukee kaikista terveellisistä ruokavalioista kun se joskus on itselle mahdottomuus toteuttaa edes semi-terveellistä ruokavaliota. Pyrin tottakai syömään monipuolisesti, mutta mulla on kaksi ruokavaliota (kuten monella Crohnia sairastavalla), on se akuuttiajan ruokavalio ja remission ruokavalio.

Remissiossa pyrin syömään monipuolisesti, sillon pystyn syömään paljon kasviksia ongelmitta ja ruisleipää. Ilman että se aiheuttaa koko yön tuskan. Remissiossa helposti tuleekin lihottua, tai lähinnä siinä kun on päässyt remissioon kun sitä tulee syötyä kaikkea sitä mitä ei oo pystynyt akuutissa syömään ja tulee muutenkin syötyä enemmän. Aineenvaihdunta ainakin allekirjoittaneella tuntuu olevan aivan sekasin, sekä kortisoonin käytöstä, että myös siitä että akuutissa elimistö tuppaa meneen säästöliekille ja pitää kynsin hampain kiinni kaikesta vararavinnostaan. Paino akuutissa yleensä tippuu kyllä, mutta kun suoli on taas kondiksessa, tuntuu että kilot tulee kavereiden kanssa takasin.

Akuutissa (kuten nyt) mun ruokavalio koostuu mössöstä. Paahtoleipää (valkoista), riisimuroja, smoothieita, perunaa, riisiä, kalaa ja kanaa. Aikalailla tässä on ne mitä akuutissa syön. Erehdyin viime vkloppuna syömään salaattia, voi minkä tuskan sain aikaiseksi ja valvoin miltei koko yön kivuissa. Nyt ei uskalla enää. Pähkinöitä, sitrushedelmiä ja naudanlihaa vältän remissiossakin, koska mun suoli ei ainakaan sulata näitä ja saa aikaan pahoinvointia ja tukosoireilua. Ei kiva.

Noin niinkun muuten en ole minkään erityisruokavalion kannattaja. Aika monet sairastavat puolesta puhuvat Paleon, SCD:n, vähähiilihydraattisen puolesta. Mä itse olen sitä mieltä, että sillon kun on akuutti niin tärkeintä on syödä sitä mikä maittaa ja mistä saa energiaa. Mä oon joskus pahimmassa tapauksessa elänyt pari päivää juustonaksuilla ja suklaalla kun ne oli ainoat mitkä meni alas ja pysyi alhaalla! :D Jep, ei terveellistä, mutta minkäs teet. Se että näitä tauteja pystyttäis ruokavaliolla parantamaan, siihen mä en usko. Ruokavalio ihan varmasti auttaa sairauteen, sitä ei käy epäileminen, mutta jokainen löytää sen ruokavalion itse, kokeilemalla ja kantapään kautta oppimalla. Kaiken lisäksi jos on ahtaumia niin vähähiilihydraattinen (paljon kasviksia, pähkinöitä, lihaa) voi koitua jopa kuolemaksi. Suolitukokseen nyt ainakin.

Remissiossa sitten asia erikseen. Itsekin hyvässä kunnossa pyrin välttään turhaa sokeria ja valkoista höttöhiilaria. Ihan vaan siksi että ei niissä ole mitään ravintoa edes. Mun mielestä esim pasta on ehkä maailman turhin ruoka. En syö oikeastaan koskaan makaroonia enkä pastaa.

Mulla olisi tähän asiaan PALJON lisättävää, mutta nyt pitää jatkaa töitä. Palaan tähän vielä. :)

1 kommentti:

  1. Jos malttaisit syödä terveellisesti etkä kaikkea tommosta paskaa (viljaa, maitotuotteita, sokeria..) ei sun tarviis huolehtia koko crohnista..kohta saat avanteen :D

    VastaaPoista